Oszukują na bon turystyczny
|Oszuści nie odpuszczają, tym razem za środek obrali sobie Polski Bon Turystyczny. Proponują sprzedaż bonu lub pomoc przy założeniu PUE ZUS i aktywacji bonu za pieniądze.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że bonu turystycznego nie można wymienić na gotówkę ani inne środki płatnicze. Można nim płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski do 31 marca 2022 r. Na każde dziecko, na które przyznany jest dodatek lub świadczenie wychowawcze przysługuje bon w wysokości 500 zł. Wyjątkiem są dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, które otrzymają dwa bony po 500 zł każdy (drugi po dołączeniu odpowiedniego orzeczenia).
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina także, że nie należy osobom trzecim udostępniać swojego loginu i hasła do PUE ZUS. Trzeba pamiętać, że znajdują się tam ważne dane, np. dotyczące zgłoszenia do ubezpieczeń, zwolnień lekarskich, czy też pobranych zasiłków. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć do nich dostępu.
Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego może kontaktować się telefonicznie z dostępnym całodobowo konsultantem pod nr tel. 22 11 22 111 lub mailowo: bon@zus.pl. Pomocy udzielą także pracownicy we wszystkich placówkach Zakładu.
Bon można zrealizować jedynie poprzez PUE ZUS. Aby to zrobić nie trzeba składać wniosku. Bon znajdziemy na PUE ZUS w zakładce – Ogólny- , w menu bocznym w zakładce Polski Bon Turystyczny, a następnie – Mój bon. Przed aktywacją bonu warto sprawdzić, kto w rodzinie jest uprawniony do pobierania świadczenia wychowawczego 500+ (czyli kto składał wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka Polski Bon Turystyczny jest widoczna bowiem u tej właśnie osoby.
Przy aktywacji trzeba podać swoje dane kontaktowe – adres e-mail i nr telefonu komórkowego. Jest to niezbędne, ponieważ po aktywacji bonu na podany adres mailowy zostanie wysłany kod płatności, przy użyciu którego będzie można płacić podmiotom turystycznym. Każda płatność będzie potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym SMS-em. Innymi słowy sam 16-znakowy kod nie wystarczy, aby zrealizować transakcję. Podczas jej potwierdzania, trzeba podać czterocyfrowy pin, który otrzymamy na numer telefonu podany podczas aktywacji bonu. Przy zakupie bonu, nie będzie mieli też pewności czy kod nie został już zrealizowany. Prosimy wszystkich beneficjentów o rozwagę.
Wszelkie nieprawidłowości mogą być zgłaszane na adres mailowy: nieprawidlowosci@pot.gov.pl. Zgłoszenia będą kierowane do organów ścigania.