Wziął pożyczkę i stracił 60 tys. zł. Został oszukany metodą „na pracownika banku”

60 tysięcy złotych przekazał oszustom przebywający na terenie Słupska mieszkaniec województwa zachodnio-pomorskiego, który odebrał telefon od podającego się za pracownika banku mężczyzny. 38-latek usłyszał w słuchawce telefonu, że ktoś włamał się na jego kontro bankowe i zaciągnął w jego imieniu wysoką pożyczkę, a jedynym sposobem, aby uniknąć oszustwa jest współpraca z bankiem i wykonywanie poleceń operatora infolinii. Podczas trwającej ponad godzinę rozmowy z oszustem mężczyzna zaciągnął w banku kredyt, wypłacił go w okienku, a następnie partiami wpłacał różne kwoty za pośrednictwem przekazywanych przez oszustwa kodów BLIK. Policjanci apelują, aby nie działać bezmyślnie i zastanowić się co mówi do nas dzwoniący.
W ubiegłym tygodniu przebywający na terenie Słupska mieszkaniec województwa zachodnio-pomorskiego odebrał telefon od rzekomego pracownika banku, który poinformował go o zaciągniętej w jego imieniu wysokiej pożyczce. Fałszywy pracownik banku miał podejrzewać, że w działania przestępcze może być zaangażowany jeden z jego nieuczciwych kolegów i aby to zweryfikować konieczna była pomoc 38-latka. Ten miał jedynie udać się do konkretnej placówki bankowej, podjąć pożyczkę gotówkową w wysokości 60 tysięcy złotych z tak zwanej „rezerwy bankowej”, nie informować zatrudnionych w banku osób o tym, że bierze udział w działaniach i schować do kieszeni telefon, aby „fałszywy bankowiec” słyszał przebieg jego wizyty w banku.

– Mężczyzna wykonał wszystkie polecenia, a następnie zapewniony, że odzyska wypłacone w banku pieniądze, wpłacił je we wpłatomacie, przy wykorzystaniu przekazanych przez oszusta kodów BLIK – informuje mł. asp. Jakub Bagiński, oficer prasowy słupskiej policji. – 38-latek zgodnie z poleceniem przestępcy zachował wszystkie potwierdzenia wpłaty, które wydał mu wpłatomat, aby po zakończonej akcji mógł odzyskać pieniądze. W wyniku oszustwa mieszkaniec województwa zachodnio-pomorskiego zaciągnął kredyt w wysokości 60 tysięcy i całość kwoty przekazał oszustom. Zaniepokojony brakiem kontaktu ze strony banku w ciągu kilku następnych godzin, zgłosił się do policjantów, którzy przyjęli zawiadomienie dotyczące oszustwa i ustalają okoliczności tej sprawy.

Policjanci ze Słupska raz na jakiś czas odnotowują zgłoszenia od mieszkańców Słupska i powiatu słupskiego, o telefonach od fałszywych pracowników banków, czy rzekomych policjantów, którzy informują o zagrożonych, zgromadzonych na kontach oszczędnościach lub nieuprawnionych osobach zaciągających w ich imieniu wysokie kredyty. Świadomość osób odbierających takie telefony jest wysoka i z uwagi na dociekliwość oraz posiadaną wiedzę, nie dają się nabrać na stosowane przez oszustów metody. W dalszym ciągu zdarzają się jednak osoby, które głos w słuchawce traktują poważnie i wykonują polecenia przestępców. Taki niespodziewany telefon, może zdarzyć się każdemu z nas, dlatego przypominamy jak działają oszuści, aby nie dopuścić do wyłudzeń pieniędzy. Pamiętajmy, że od naszej czujności i rozwagi zależy to, czy damy się oszukać czy nie.

Schemat działania jest za każdym razem podobny: 

  • Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za pracownika banku. Dzwoniący informuje o rzekomych oszustwach lub próbie zaciągnięcia kredytu na koncie ofiary. Aby „pomóc” i unieważnić te przelewy, oszust często wymusza zainstalowanie aplikacji typu AnyDesk lub Zoom, które umożliwiają mu zdalne sterowanie smartfonem lub komputerem rozmówcy i ma możliwość wykonywania przelewów, a także wypłacania zgromadzonych na kontach środków, a nawet zaciągania kredytów.
  • Zdarza się, że oszuści mówią, że na naszym koncie bankowym odnotowano próbę zaciągnięcia kredytu i aby do tego nie doszło, powinniśmy sami szybko zaciągnąć kredyt w maksymalnej wysokości i aby zablokować przestępcom możliwość zaciągania kolejnych pożyczek. Pokrzywdzeni dają się oszukać i nie dość, że tracą oszczędności zgromadzone na koncie, to jeszcze zaciągają kredyty.
  • Dzwoni dwóch oszustów. Pierwszy z nich podpytuje nas w jakim banku mamy konto i rozłącza się, a po kilku minutach lub godzinach dzwoni drugi, który przedstawia się jako pracownik banku, w którym mamy konto. Gdy damy się „podejść” i będziemy działać bezmyślnie, staniemy się ofiarą oszustwa.

Policjanci przypominają i ostrzegają:

  • pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS lub BLIK;
  • nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
  • wykonuj operacje finansowe z własnej inicjatywy lub w placówce bankowej, NIGDY za namową osób dzwoniących na nasz telefon.

Czytaj też:

Seniorzy już wiedzą, jak nie dać się oszukać. Za nami debata społeczna w Lądowisku Kultury w Redzikowie

Pijany rowerzysta spowodował kolizję we Włynkówku

Założyli tablice rejestracyjne pochodzące z innych aut. Wpadli w ręce słupskich policjantów

Policjanci wyczuli zapach marihuany pochodzący z garażu. 17-latek z gminy Główczyce posiadał narkotyki

Słupszczanin pędził na hulajnodze elektrycznej. Przekroczył prędkość o 35 km/h

Mieszkaniec gminy Redzikowo posiadał 1,5 kg różnego rodzaju narkotyków. Już trafił do aresztu

Mieszkaniec gminy Dębnica Kaszubska włamywał się do samochodów. Został zatrzymany przez policjantów

Na mężczyznę przewrócił się ciągnik. Wypadek w Dębinie

Uciekał przed policją i był pod wpływem metaamfetaminy. 37 tys. zł mandatu i 128 punktów karnych dla kierowcy z gminy Redzikowo

Obywatelka Kolumbii dachowała na DW 211. Auto wylądowało w rowie [ZDJĘCIA]

Źródło / Zdjęcia: Komenda Miejska Policji w Słupsku

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wykorzystujemy cookies (ciasteczka) do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Polityka prywatności i pliki cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Polityka cookies
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Zbliżenia z siedzibą pod adresem 76-200 Słupsk al. Sienkiewicza 1/3.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. a)      dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. b)      tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. c)       utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  2. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  1. a)      „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  2. b)      pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  3. c)       „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  4. d)      „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  5. e)      „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  1.  Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies.
  2. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  3. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
Save settings
Cookies settings